Saturday 2 March 2013

nilai sebuah ukhwah :')


ســـمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •

Assalamualaikum wbt..
Dah dua bulan aku ‘berhoneymoon’ kt rumah..masa hbis kt rumah dahku jaa..xpulak menjadi seorg pkerja..malah..mnjadi seorg penganggur yg tegar untk tggu result SPM baq hang ! * krik krik bunyi cengkerik* dah masuk bulan 3..al maklum lah..hati yg tenang makin menjdi tenang setenangnya air dilautan..fuhhhhhh berfalsafah kau ! wujud lah dialog2 yg merobek hati….
 “xlmbt lgi noh fatin noh..’’ k ! apa kata mkcik doa kt saya dpat bguih2 bleh dak dqipada mkcik dok tny ?


fullstop ah! tsskkk T_T.. hamba nk kenalkan sahabat hamba (farzana)…taraaaaaaaa

l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l

(^_^)



Fatin nurfarzana (berkaca mata) and me.. ^_^ 
ehhh,mana ?? suprise !usha post bawah duluwww!kikiki
-ukhwah fillah abada abada till jannah ..insha allah....


Double F’ .. sbb kami kongsi nama fatin… uolllss we’r bestfriend hokeh ? *clap2* Uollss kena ingat bersahabat biar kerana Allah SWT ..ikatan persahabatn yg tulus dan ikhlas berbeza dgn cara dilakukan oleh bukan Muslim kerana silaturrahim yg dibina kerana Allah lebih kuat dan teguh.Persahabtan jujur lahir daripadahati yg ikhlas dan tidak mengharapkan apa2 melainkan keredhaan Allah.Sahabat sebegini mempunyai hati yg bersih dan rohani yg suci.Mereka tidak terganggu dgn mengadu domba,umpat keji,hasad dengki dan caci maki *kan farzana :’)*,bak kata pepatah Arab,”Bersahabt dgn penjual minyak wangi,kita akan menerima percikan wangiannya,manakala bersahabat dgn tukang besi,percikan apinya akan mencairkan baju kita”
       kalau bak kata pepatah dahku pulak,”sahabat adlah mereka yg mampu membuatmu trtawa hingga menangis,dan menunggumu menangis hingga kamu tertawa” ( farzana,hg ingat lagi dak kita sama2 nangis kat surau sekolah lpas kita solat Zohor sebelum tuisyen..masa tu tinggal kita jaa.. L hg ingat? Masa tu aku pon sensetip jugak weyhh..haha.. )

Muslimah memiliki ikatan hati yg sgt kuat kerana ukhwah disebabkan cinta kepada Allah,mereka saling mengingatkan antara satu sama lain,berkongsi rasa dan duka,gembira dan suka.Daripada hubungan persahabtan juga manisnya iman dapat dirasa shingga ada yg berubah pendirian dan sikap untuk lebih menghampiri penciptanya..sebab itulah ada persahabatn yg erat dan berpanjangan..tapi,dalam apa jua keadaa,kita harus sedar tentang makna basitah (kesederhanaan)..Justeru itulah kita perlu bersederhana..nasihat ini jelas untk saya dan semua yg mempunyai sahabat..mungkin ini sudah lah terjadi atau bakal terjadi..makanya,saya mahu mengingatkan dahulu sebelum terkena pada diri sendiri atau yg lain juga..”Uhibbuki fillah,bestfriend,teman sejati atau apa2 sahaja akan menjadi retorik semata-mata jika setiap perhubungan itu tidak di dasari dengan iman dan takwa.Usah tertipu dgn mianan perassan sendiri..perbetulkan niat kembali.

Selingan gambar buat seketika (skema tahap kelancaran dan kekalutan aku cakap,so ? >,< )


“SAHABAT...KERANA ALLAH KITA BERSUA…’’ disini lah kita berukhwah.. (sahabat gua from Sarawak..so,she Sarwak’an..eh ?) Fatin NurFarzana.. pindah mai kat Kedah masa Form3..  *Kedah =>tempat dahku ! Hang Jangan Cakap KL dengan aku,mak hang beranak tang mana?*


ikuti dialog (ini bukan rekaan,,ini ketaipan..fuhh ! merosakkan bahasa) :
egt lagi tak  aku  tanya..
aku: “kat Sarawak ad kawan special tak ?”
------dgn pantasnya + malu ok malu.. ------
Farzana : “emm..ada”
Aku : sapa tuuu ? >,<
Farzana : “kucing kami”
Aku lupa laa nma kucing hg..tapi…lawak laaa… :D, masa tu aku control ayu laa kn..xkan aku nk gelak terbahak2 kot ? ! tapi,aku ingat skit2 lah bahasa yg hg bawak dari Sarawak..hihihi..”kamek syg kitak gilak2”
Uolss,, sebenarnya semua muslim itu adalah bersaudara,maka  seharusyna kita perlu belajar untuk menyayangi setiap sahabat yg ada di sekeliling kita..

Firman Allah s.w.t : "Sesungguhnya mukmin itu bersaudara." (al-Hujuraat: 10)

di jalan Allah,persahabatan ini bukan milikku dan bukan juga milikmu,persahabatan ini adalah perancangan daripada Allah yg mengetahui segala rahsia,kerana Dia lah aku mengenalimu dan kerana Dia jua telah menetapkan ukhwah itu…pasti terukir 1001 kenangan dan kasih sayang, semuanya kerana Allah ,sungguh ,bukan kerana selain daripadaNya..moga ukhwah ini dipelihara oleh Allah SWT.. amiin…



Fatin NurFarzana and Nor Fatin Afiqah



“Saya sayang sahabat saya ikhlas kerana Allah :')

''selemah-lemah manusia ialah org yg tak boleh mencari sahabat dan org yg lebih lemah dari itu ialah org yg mensia-siakan sahabat yg telah dicari'' -* Saidina Ali*


0 comments:

Post a Comment

 
Fully Edit by Ara Mat Nasir | Fatin Afiqah Azizan Copyright © - All Right Reserved 2013.